Τα ταξίδια είναι για όλους μια πηγή ανανέωσης, πρόσληψης νέων ερεθισμάτων και επαναπροσδιορισμού της ζωής. Είμαι σίγουρος πως με έναν παρόμοιο τρόπο λειτουργεί και για τους μαθητές μας. Λοιπόν πρόσεξε η ιδέα είναι απλή!
Γιατί να μην θέσουμε αυτή τη νέα εμπειρία στην υπηρεσία της τάξης;
Γιατί να μην κάνουμε μετόχους αυτών των ερεθισμάτων όλους τους μαθητές;
Στόχος μας είναι οι νέες εμπειρίες των μαθητών, όχι να κοινοποιηθούν απλά, αλλά να παρουσιαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελέσουν καύσιμο για νέα γνώση και εμπειρίες. Ακόμη, να διαμορφώσουν ένα νέο τρόπο σκέψης, αντίληψης και οργάνωσης για τη συλλογή εμπειριών. Απώτερος στόχος να δομήσουμε μια ταξιδιωτική κουλτούρα στην τάξη μας η οποία θα τους χρησιμεύσει σε όλη τους τη ζωή και θα αποτελέσει έναυσμα για περισσότερη αναζήτηση και δεκτικότητα.
Η ιδέα είναι να χωρίσουμε το ταξίδι σε ενότητες που ο μαθητής εθελοντικά και κατά βούληση θα συμπληρώνει. Μπορούμε να δώσουμε όλες αυτές τις δραστηριότητες σε έναν φάκελο, τον οποίο θα έχουμε ήδη οργανώσει πριν το ταξίδι. Κάποιες από τις ενότητες αυτές θα μπορούσαν να είναι γενικές πληροφορίες για την χώρα και την πόλη, για τις μεταφορές, για τη διαμονή, τα μουσεία, εμπειρίες κτλ., ενώ η όλη διαδικασία θα μπορούσε να επιστεγαστεί με ένα γραπτό κείμενο για κάποιο θέμα που σχετίζεται με την χώρα ή το ταξίδι. Θα μπορούσαμε μάλιστα, να οργανώσουμε έναν μόνιμο μαθησιακό σταθμό που θα παρέχει πληροφορίες και τα έντυπα να είναι αναρτημένα και διαθέσιμα συνεχώς. Σύντομα ετοιμάζουμε για σένα σχετικό υλικό για άμεση χρήση στην σχολική τάξη, σε κάθε περίπτωση είναι κάτι στο οποίο χωρά πολλή φαντασία και δημιουργικότητα.
Εξίσου σημαντικό με τη συμπλήρωση των παραπάνω κατηγοριών και την παράδοση του φακέλου είναι η επεξεργασία και η παρουσίασή τους μετά το ταξίδι, έτσι ώστε η όλη διαδικασία να έχει ενδιαφέρον για τους όλους τους μαθητές ανεξαιρέτως. Στόχος να μην αποτελεί μια στεγνή απαγγελία, αλλά μία ελκυστική εμπειρία. Προτείνω λοιπόν να κάνουμε μια ολοκληρωμένη παρουσίαση, σε κάποια ορισμένη μέρα με τη συμμετοχή του μαθητή πού ταξίδεψε, ο οποίος μπορεί να μας δίνει παραπάνω πληροφορίες, αλλά κυρίαρχα με την δική μας συμβολή και συμμετοχή.
Τι γίνεται όμως με αυτούς που μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ή έχουν κάποια αναπηρία ή δυσκολία μάθησης;
Στην πρώτη περίπτωση μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το εικονικό ταξίδι. Οι μαθητές δηλαδή να ψάξουν όλες αυτές τις πληροφορίες στο διαδίκτυο ή άλλες πηγές. Στη δεύτερη περίπτωση οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν κάποιες δραστηριότητες από το σύνολο, να τις ηχογραφήσουν και να τις απαντήσουν και εμείς να τις επεξεργαστούμε αργότερα κάνοντας την παρουσίαση.
Τα οφέλη της διαδικασίας είναι πολλά. Τα κίνητρα των μαθητών να παρακολουθήσουν κάτι που έχουν βιώσει οι συμμαθητές τους και όχι κάποιος άγνωστος είναι αυξημένα, ενώ παράλληλα και για τους η εμπειρία του ταξιδιού θα είναι ανατρεπτική και μοναδική και για αυτούς που την βιώνουν.
Σε κάθε περίπτωση εγώ ανυπομονώ να το δοκιμάσω από τη νέα σχολική χρονιά ελπίζω και εσύ!