Skip to main content

Η φωνητική πληκτρολόγηση με απλά λόγια είναι η τεχνολογία που σου επιτρέπει να μιλάς και παράλληλα το κινητό σου ή ο υπολογιστής σου να γράφει ό,τι λες. Είναι μια τεχνολογία που υπάρχει για παραπάνω από μια δεκαετία στις ζωές μας. Ωστόσο, μόνο πολύ πρόσφατα έχει γίνει αρκετά λειτουργική, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα από μαθητές.

Μη βιαστείς να πεις πως δεν είναι για σένα ή δεν ταιριάζει στις ανάγκες σου ή ότι δεν ξέρεις από αυτά.

Η ψηφιακή υπαγόρευση είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεσαι για να βελτιώσεις τον γραπτό λόγο των μαθητών σου. Είναι τόσο απλή στην χρήση που θα ξέρεις τα πάντα για αυτή στα επόμενα τρία λεπτά.  

Τι εξοπλισμό χρειάζεσαι;

Οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή κινητό, τάμπλετ ή λάπτοπ έχουν ενσωματωμένα όλα όσα χρειάζεσαι, οπότε έχεις ήδη ότι χρειάζεσαι. Εφόσον, έχεις εξασφαλίσει το hardware, αυτό που μένει είναι να βρεις το πρόγραμμα. Εγώ θα σου προτείνω το Office Word 360 το οποίο μπορείς να ενεργοποιήσεις με μία πολύ μικρή συνδρομή των 7-10 ευρώ επειδή για μένα είναι χρηστική για όλη την διαδικασία που θα περιγράψω. Ωστόσο, υπάρχουν και πολλές δωρεάν εφαρμογές που πιθανόν να είναι ήδη στο κινητό σου ή τον υπολογιστή σου. Αν το κόστος σου φαίνεται μεγάλο, θα μπορούσες ίσως να το συζητήσεις με το σχολείο που εργάζεσαι ή να το μεταθέσεις στους γονείς, ώστε ο μαθητής να το χρησιμοποιεί και αυτόνομα.

 Πώς λειτουργεί;

Κάθε πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου ακόμη και το πληκτρολόγιο του κινητού σου έχει  το εικονίδιο ενός μικροφώνου για υπαγόρευση. Δώσε προσοχή ώστε να μην το μπερδέψεις με το μικρόφωνο που απλά ηχογραφεί. Αυτό λοιπόν, το πατάς απλά με ένα κλικ και ξεκινάς να μιλάς. Με ένα ακόμη κλικ το σταματάς. Ότι λες γράφεται με τεράστια ταχύτητα αυτόματα και ορθογραφημένα, ενώ μπορείς να υπαγορεύεις την στίξη ή το σβήσιμο μια φράσης ή μιας λέξης. Ίσως πρέπει να επεμβαίνεις με το πληκτρολόγιο για μικροδιορθώσεις, αλλά σε διαβεβαιώνω πως στο 99% των περιπτώσεων το πρόγραμμα είναι αλάνθαστο και με τον καιρό θα μάθεις να το τροφοδοτείς αποτελεσματικότερα. Τα μαγικά όμως δεν σταματούν εκεί. Γιατί το πρόγραμμα μπορεί να σου διαβάσει ότι θες ξανά και ξανά.

Οι εκπαιδευτικοί που έχουν εμπειρία από μαθητές με δυσκολίες μάθησης είμαι σίγουρος πως έχουν ήδη δει τις τεράστιες προεκτάσεις και την σημασία του.

Πώς λοιπόν θα βοηθήσεις τους μαθητές σου με την υπαγόρευση;

Για έναν μαθητή με δυσκολίες το να μη γράφει, σημαίνει πως μπορεί να χρησιμοποιήσει περισσότερη μνήμη και επεξεργαστική δύναμη. Να επικεντρωθεί στα ουσιώδη του γραπτού λόγου, σύνταξη, λεξιλόγιο, ιδέες και να μην εξαντλείται στα μηχανικά της γραφής, στους τόνους, την ορθογραφία και σε αυτή την ίδια την γραφή. Όλα είναι σημαντικά, αλλά είμαι σίγουρος πως ήδη έχεις καταλάβει πως απλά γράφοντας και αφιερώνοντας χρόνο σε αυτό, ένα παιδί δεν θα μάθει ορθογραφία. Η βελτίωση δηλαδή, δεν είναι θέμα ποσότητας ή υπεράσκησης έργου για την πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Πώς το έχω χρησιμοποιήσει εγώ;

Μέχρι στιγμής εγώ χρησιμοποιώ αυτή την δυνατότητα σε 5 επίπεδα, χωρίς να σημαίνει πως αυτό δεν παίρνει βελτίωση, ίσα ίσα διαπιστώνω μέρα με τη μέρα πως η διαδικασία μπορεί να πάρει πολλές μορφές και σχήματα. Συνήθως ένα δίωρο είναι αρκετό για την όλη διαδικασία.

Επίπεδο 1

Δίνω ένα θέμα μαζί με ένα σχεδιάγραμμα με καθοδηγητικές ερωτήσεις, παράλληλα παρέχω και ένα πινακάκι με συνδέσμους, συνδετικές λέξεις ή και λέξεις που πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιήσουν.

Συζητάμε το θέμα, προσπαθώντας να εισάγω στην συζήτηση το κατάλληλο σχετικό με το θέμα λεξιλόγιο να εντοπίσω ελλείψεις και να εξηγήσω. Δίνω ιδιαίτερη προσοχή στην αιτιολόγηση κάθε επιχειρήματος ή κάθε πρότασης, αλλά και στη λογική συνέπεια.   

Επίπεδο 2

Ο μαθητής υπαγορεύει προτάσεις για κάθε ενότητα του σχεδιαγράμματος ή των ερωτήσεων. Έτσι, καταλήγουμε σε έναν βασικό σκελετό του κειμένου.

Επίπεδο 3

Ελέγχουμε την ομαλή πορεία των ιδεών, αν δηλαδή θέλουμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε κάτι. Ο μαθητής μπορεί να ακούσει τις ιδέες του όσες φορές θέλει χωρίς να κουραστεί και χωρίς να χάνεται η κατανόηση και η λογική συνέπεια λόγω της κατακερματισμένης ανάγνωσης.  

Επίπεδο 4

Σε αυτό το σημείο εμπλουτίζουμε τις προτάσεις με επίθετα και προσδιορισμούς, συνδέουμε και αιτιολογούμε. Ακούμε ξανά και ξανά και ελέγχουμε για επαναλήψεις, προτάσεις χωρίς λογική συνέπεια ή κακή σύνταξη. Μπορούμε να παράσχουμε ένα έξτρα κίνητρο για κάποιες κατηγορίες που έχουμε στόχο να χρησιμοποιεί περισσότερο ή είναι το αντικείμενο της διδασκαλίας μας π.χ. αιτιολογικές προτάσεις κτλ.

Επίπεδο 5

Εκτυπώνει ή αντιγράφει το κείμενο στο τετράδιο.

Ποια είναι τα οφέλη;

Σε περίπτωση που έχεις ακόμη αμφιβολίες θα σου αναφέρω αναλυτικά κάποια από τα κυριότερα οφέλη. Καταρχάς, κάθε επίπεδο επεξεργασίας απαιτεί μια ολόκληρη ανάγνωση του κειμένου. Ξέρεις πως είναι αδύνατο για έναν μαθητή που έχει κουραστεί να γράφει και δεν μπορεί να διαβάσει καλά και ιδιαίτερα τα γράμματά του να το κάνει αυτό τέσσερις ή πέντε φορές για ένα ολόκληρο κείμενο. Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση. Το πρόγραμμα το κάνει για αυτόν.

Οι μαθητές μπορούν μόνοι τους να γράφουν κείμενα χωρίς επίβλεψη μετά από λίγα μόνο καθοδηγητικά μαθήματα. Παράλληλα, μειώνεται η αρνητική στάση που συνδέεται κυρίως με το κοπιώδες γράψιμο, ενώ σταματά και ο φαύλος κύκλος των συνεχών διορθώσεων για ορθογραφία.

Μπορούμε να υπογραμμίσουμε να χρωματίσουμε, να σβήσουμε, να προσθέσουμε χωρίς να αλλάξει ο χώρος του γραπτού και έπειτα να σβήνονται ολόκληρες προτάσεις για να ξαναφανεί ωραίο. Έχεις λοιπόν ένα καθαρό κείμενο χωρίς ο μαθητής να πρέπει να το γράψει δυο φορές. Έτσι, γλυτώνεις άπειρο χρόνο και εσύ και ο μαθητής. Σκέψου πόση ώρα χρειαζόσασταν για το γράψιμο δύο κειμένων.

Επιπλέον, επειδή το κείμενο είναι σε ηλεκτρονική μορφή μπορεί να στο στείλει και να του δώσεις διορθώσεις χωρίς να χρειαστεί να σβήσει και να ξαναγράψει ένα μεγάλο μέρος του κειμένου.

Ένα άλλο όφελος είναι πως σχηματίζεται μια σαφής εικόνα στον μαθητή για τις σωστές αποστάσεις και την ορθή μορφοποίηση ενός κειμένου καθώς και για την ορθογραφία και την σύνταξη.

Καταληκτικά η ποσότητα αναγνωστικού και γραπτού έργου αυξάνονται τρομακτικά σε σχέση με  την παραδοσιακή διαδικασία, ενώ είναι ο μόνος τρόπος να εντάξεις τον γραπτό λόγο στην καθημερινότητα του.

Ελπίζω το άρθρο να σου φάνηκε χρήσιμο, δοκίμασε την διαδικασία και πες μας  την γνώμη σου!

Leave a Reply